Proč bychom měli brzdové hadice vyměnit?

Klasické gumové hadice by měly být cca po 4-5 letech vyměněny. Guma stárne, puchří a při brždění se roztahuje její průměr. Účinnost brzdy je tak méně účinná (tzv. měkká,povadlá).

Co získáme výměnou brzdových hadic?
Montáží pancéřových brzdových hadic získáte lepší dávkování brzdného tlaku a citlivější brždění. Páčka méně pruží, lepší zpětná vazba.

Pancéřová brzdová hadice má teflonové (PTFE) jádro a nerezové opletení. Díky tomu má hadice neomezenou životnost a menší rozpínavost.
Díky teflonovému jádru hadice jsou možné delší intervaly výměny brzdové kapaliny, i tak ovšem lze jen doporučit každoroční výměnu. Je vhodné používat kapalinu specifikace DOT 4 (teplota varu nové kapaliny min. 260°C).
Brzda má přesnější odezvu, není tolik "gumová", brzdová páčka méně pruží.

                                             

Zvládneme to doma?
Pokud jsi v životě párkrát něco povolil či utáhnul,...tak se klidně do toho můžeš pustit.

Takže jdeme na to !

Původní brzdovou hadici demontujeme včetně koncovek a průchozích šroubů a vydáme se do moto obchodu.
Doporučuji zvolit obchod, kde prodávají brzdovou hadici v metráži a schválenou pro provoz na pozemních komunikacích.
   Koupíme hadici delší o 10 cm (doporučuji 10cm navíc,než kdyby 1cm měl chybět). Plus koupíme 2xkoncovku (banjo),4x hliníkovou podložku a průchozí šrouby.
  Ted se nám naše stará hadice hodí.Prodavač se nás zeptá jakou koncovku? Koncovky se vyrábí v několika podobách.Ať jsou to rovné, zahnuté v několika úhlech, či jiné tloušťky.
Takže vybereme koncovky které potřebujeme a přikoupíme 2x průchozí šroub.Teď se nám hodí ty staré co máme v kapse. Prodavač má opět dotaz? jaké stoupání závitu a délku šroubu.
           Celkem bychom při dnešních cenách neměli zaplatit více jak 1000.- až 1100.-Kč na moto Intruder.


     
Takže máme nakoupeno a jdeme na výměnu.

Kompletace hadice je poměrně jednoduchá, zcela zvládnutelná v domácích podmínkách. Součástí banja je i malý mosazný soudek (oliva) a převlečná matice.
Hadici rovně zastřihneme nůžkama na plech. Většinou to prodejci střihnou rovně,takže nemusíme stříhat.Nařežeme pilkou na železo, jelikož by se nám nerez oplet roztřepil.
Na hadici nasadíme převlečnou matici, trochu oddálíme opletení od vnitřní teflonové trubičky a do vzniklého prostoru natlačíme na trubičku olivu. Pozor, aby žádný drátek z opletení nezůstal uvnitř olivy! Do hadice zasuneme banjo (doporučuji koncovku namazat brzdovkou,..jde to lépe.
Dotáhneme převlečnou matici a utáhneme.Doporučuji koncovku upnout dosedacíma plochama, upnout do svěráku s měkkýma čelistma.Pokud nemáme, koncovku našroubujeme průtokovým šroubem na moto a utáhneme.Nesmíme plochy oka nějak poškodit, mohla by se nám celá soustava zavzdušňovat,či protékat brzdová kapalina.


Nezapomeneme dát pod hlavu šroubu a pod koncovku podložku!
   To samé uděláme na druhém konci. Pokud montujeme přímo na motce, musíme první konec demontovat. Jelikož při utahování převlečné matice se hadice vůči koncovce otáčí ve směru utahování.

Proč jsme si měli koupit hadici o 10 cm delší?

1.Protože se nám nemusí první montáž oka zrovna povést a musíme konec znovu zastřihnout.
2.Zjistíme že novou hadici povedeme na motce trochu jinak.Mohlo by nám chybět!
3.Přemýšlíme o jiných řídítkách,....a zase by nám chyběl kousek.
4.Ze zkušenosti,...těch 10cm navíc se nám stejně na motce ztratí.

Brzdová kapalina

Je vhodné používat kapalinu specifikace DOT 4 (teplota varu nové kapaliny min. 260°C).

Dolejeme kapalinu do nádobky, povolíme odvzdušňovací šroub na brzdiči a mačkáme páčku brzdy. Tak tohle mačkání páčky nedoporučuji, buď vám upadne zápěsí,nebo s tím seknete a proklejete mě.
  Já osobně to dělám následnovně: Doleji kapalinu do nádobky, povolím odvzdušňovák na brzdiči. Na odvzdušňovák nasadím hadičku s pompičkou na kola(nějaká stará se vždy najde).Odříznu koncovku na hadičce a nasadím.Pumpičkou natahuji kapalinu přes novou brzdovou hadici.Na poprvé nevysajete kapalinu,až do pumpičky. Utáhneme odvzdušňovák, sundáme hadičku,stlačíme pumpičku a celý postup opakujeme pokud nám nejde kapalina.
 Potom utáhneme odvzdušňovák a párkrát rychle zmáčkneme páčku brzdy a držíme.Pomali povolujeme odvzdušnovák až nám páčka brzdy klesne na dno.Toto opakujeme pokud nám nejde čirá kapalina bez bublinek.Nezapomínáme dolévat brzdovou kapalinu do nádobky.
Pokud si řeknete,že kapalinu doleji a povolím odvzdušňovák a ona proteče, to se určitě nestane!

A máme to!!!
    Sami po této výměně poznáme změnu v brzdění na naší motce.

Hodně štastných kiláčků Petr-HoRy
autor článku: Petr-Hory

DO TÉTO RUBRIKY MÚŽEŠ PŘISPĚT I TY !

Posílej nám své rady, vychytávky,úpravy atd. Rádi je zveřejníme.

moraviamoto@seznam.cz